מדע הארגונומיה, עוסק ביצירת ממשק הרמוני בין האדם לסביבת עבודתו ומחייתו. יישום כללים ארגונומיים בחיי היומיום שלנו חשוב בשמירה על בריאותנו האורטופדית.

בעולם המודרני בו חסרה לרובנו תנועה בשל שעות הישיבה הרבות, חשיבות הארגונומיה גוברת מאוד, כאבי גב, צוואר תפוס, דלקת בכתף, במרפק או בכף היד הם רק חלק קטן מהפגיעות העלולות להיגרם מסביבת עבודה ומחייה שאינן מסודרות על פי כללי הארגונומיה.

אחד מהמוקדים המרכזיים בחיי היומיום שלנו שעלול לגרום לפגיעות על רקע ארגונומי הוא עמדת המחשב. להלן כללים ארגונומיים לסידור נכון של עמדת המחשב וציוד ארגונומי משלים ליצירת סביבת עבודה בריאה:

 

שולחן העבודה וצורת הישיבה

הקפידו על תמיכה לאמות הידיים, התמיכה האופטימאלית היא על משטח תמיכה ארגונומי מרופד או על שולחן בעל מגרעת ארגונומית. הנחת אמות הידיים על שולחן ישר עלולה לגרום לנקודות לחץ לאורך האמה ולכיפוף בחגורת הכתפיים, הנחת אמות הידיים על משענות הכיסא מומלצת רק במידה שהמשענות מרופדות ומתכוונות גם בגובה וגם ברוחב.

שבו פרונטאלי למסך המחשב ומקמו את המקלדת והעכבר בדיוק מולכם.

קבעו את גובה הישיבה על פי חגורת הכתפיים, אם בגובה בו חגורת הכתפיים נמצאת במצב נינוח הרגלים לא מגיעות לרצפה, הוסיפו הדום רגלים.

כסא

הכיסא צריך להתאים למידותיכם מבחינת עומק ורוחב המושב

הכיסא צריך לעלות מספיק גבוה על מנת שתוכלו להניח את אמות הידיים בגובה השולחן ללא "הרמת כתפיים"( אם משענות הידיים נתקעות בשולחן, פרקו אותן).

משענת גב הכיסא צריכה להיות מכוונת ל 100-110 מעלות ויש להתאים את החלק הקמור בה לשקע הקעור גב התחתון, אם אין לכם תמיכה מספיק טובה לגב התחתון הוסיפו כרית גב תחתון.

מקלדת

מקמו את המקלדת כך שהאות "B " תהיה בקו הטבור (מרכז הגוף), אם רוחב הכתפיים שלכם צר, מומלץ להשתמש במיני מקלדת, כך תוכלו להקליד במנח נכון וגם להינות ממיקום עכבר משופר קרוב לקו אמצע הגוף.

השטיחו את המקלדת על מנת להקליד במנח ניטרלי של כפות הידיים.

אם אתם חשים כאבים בכפות הידיים בזמן הקלדה שקלו לרכוש מקלדת ארגונומית.

 

עכבר

מקמו את העכבר קרוב ככל הניתן למקלדת ובמיקום בו היד נמצאת במצב נינוח ( לא רחוק מדי ולא קרוב מדי).

ברוב המקרים פד ג'ל לעכבר אינו מומלץ.

העדיפו עכבר ארגונומי ובמיוחד עכבר ארגונומי אנכי על פני עכבר רגיל, עכבר ארגונומי אנכי משפר את מנח היד ומפחית משמעותית את העומס על מפרק כף היד.

השתמשו בגשר לעכבר כתוספת למשטח תמיכה מרופד לאמות הידיים על מנת לעבוד עם העכבר בקו הגוף.

לאלו שעובדים בעיקר עם העכבר מומלץ להשתמש במשטח תמיכה לאמת היד.

 

מסך

מקמו את מסך המחשב בצורה פרונטאלית אליכם.

הושיטו יד ישרה לפנים, האצבע האמצעית צריכה "כמעט לגעת" במרכז המסך, כך תדעו שמרחק וגובה המסך נכונים, במידה והמסך נמוך מדי רכשו מגביה מסך, במידה ואינכם יכולים למקם את המסך מולכם השתמשו בזרוע למסך מחשב על מנת להשיג את המיקום הרצוי.

שמרו על מסך נקי והקפידו על רזולוציה וקצב רענון מעודכנים.

בנוסף לסידור והאבזור הארגונומי, יש להקפיד על הפסקות מעבודת המחשב, שלבו מיני הפסקות של 30 שניות במהלך העבודה במחשב ובצעו בהם תרגילי מתיחה ושחרור.עצרו וקומו לפחות אחת לשעה, הליכה קצרה ומעט מתיחות יעשו פלאים לגב התפוס ולצוואר הכואב.

 

דלית בן-טובים – יועצת ארגונומית וספורתרפיסטית מטעם מכון ווינגיט עם התמחות בארגונומיה. משמשת כיועצת הארגונומית של חברת גוגל ישראל, NDS ושל עוד גופים וחברות במגזר הציבורי והפרטי. מנהלת מקצועית בארגו פור יו בע"מ ובאתר ergoshop

 

למידע נוסף על תחום הארגונומיה ניתן ללחוץ כאן