kazzקצרת נשימה לילדים, ידועה יותר בשם 'אסתמה', שכיחות המחלה אצל ילדים היא 1/5 (ילד אחד מתוך כחמישה), במסגרתה קיים קושי בנשימה המתבטא בשיעול, צפצופים ואף חרחורים.

למעשה, ילדים אשר לוקים בקצרת נשימה הם בעלי צינורות נשימה רגישים במיוחד לגורמים חיצוניים, לרבות גורמים ויראליים ואלרגניים, בעת חדירה של אלו האחרונים מתקיימים שינויים במבנה הצינורות אשר מקשים על אופן הנשימה בצורות שונות. בין היתר, צינורות הנשימה עשויים להתמלא בריר אשר מקשה על מעבר האוויר בצינורות, מתכווצים השרירים העוטפים את הצינורות ומובילים לכך שאלו האחרונים הופכים לצרים יותר- דבר שאינו מוסיף גם הוא למהירות ויעילות מעבר האוויר בין הצינורות. כתוצאה מכך שמעבר האוויר בין הצינורות אינו עקבי, רציף ויעיל, עשויים להופיע ולהישמע חרחורים וצפצופים שנובעים ממעבר "אלים" של אויר בין הצינורות הצרים וכן ממעבר של אוויר בצינור מלא בריר.

בכל הנוגע לקצרת נשימה אצל ילדים קטנים שטרם הגיעו לגיל 4 שנים, חשוב לדעת כי מדובר במחלה שעשויה לחלוף מעצמה, אולם הדבר אינו מחייב ועשוי להימשך כל החיים.

מדוע חשוב לקיים טיפול מונע כאשר לוקים בקצרת נשימה?

לעומת מחלות אחרות שלעיתים אינן פוגעות באיכות החיים של אלו הלוקים בהם, הרי שקצרת נשימה, ובפרט כאשר מדובר בילדים, הינה מחלה אשר עשויה להופיע בזמנים בלתי צפויים ולהקשות על חייו של האדם הלוקה בה. מעבר לכך, מכיוון שבמחלה מעורבות במידה גבוהה הריאות, להן תפקיד חשוב בגופינו, התקפי קצרת נשימה עשויים להוביל להיווצרות דלקת ריאות שכידוע עשויה לפגוע פי כמה וכמה בגוף האדם ולהצריך אשפוז ממושך בבית חולים.

טיפול מניעתי בקצרת נשימה

טיפול מניעתי בקצרת נשימה כולל שימוש במשאף טרם ביצוע פעילות גופנית מאומצת בבית הספר או בכלל הימנעות מאבק ומחומרים אחרים שאליהם עשוי הגוף להיות רגיש הימנעות ממעבר קיצוני בין מזג אויר חם לקר ולהיפך.

טיפולים ברפואה משלימה

רזי הרפואה האלטרנטיבית, מציעים פתרונות מגוונים לבעיות קצרת נשימה הן לילדים והן למבוגרים. אחד מן הטיפולים האפקטיביים ביותר אותם מציעה הרפואה האלטרנטיבית, הידועה גם כ'רפואה משלימה' כתוצאה מכך שהיא משלימה באופן אידיאלי את הרפואה השמרנית, הוא כירופרקטיקה – טיפול במסגרתו מאבחן הכירופרקטור אם קיים לחץ של חוליות על עצב בחוליות הצוואר C1,C2,C3 דרכן המוח מעביר מידע עצבי לתפקודי הפנים, הגרון, קני הנשימה. וכמו כן הוא בודק את חוליות הגב התחתון T7,T8 דרכן עובר מידע עצבי לריאות. הכירופרקטיקה מאפשרת ע"י אבחון מדויק של לחץ חוליה על עצב להחזיר את החוליה למקומה ולהרפות את הלחץ, הטיפול הינו ידני לא פולשני הוא מאפשר כיוונון מחודש של החוליות על מנת שהמידע מהמוח לאיבר יהיה חופשי ורציף ללא הפרעות. כך במצב תקין ללא חסימות הגוף יודע לרפא את עצמו ע"י זרימת פקודות מהמוח הלוך ושוב תקין.

טיפול ברפואה סינית

הטיפול ברפואה סינית לילדים נמצא יעיל מאוד ורופאים רבים ברפואה המערבית ממליצים על שיטת טיפול זו. כאשר מגיע פעוט/ילד במצב אקוטי הדיקור פועל לפתיחת דרכי הנשימה ע"י דיקור באזור הידיים והרגליים, בנקודות האחראיות על הריאות, הדיקור פועל להפחתת הליחה באופן מידי ומרגיע את הנשימה. הדיקור מבוצע ע"י מחטים מיוחדות לפעוטות הן דקות וקצרות במיוחד. משך הדיקור הוא מס רגעים בלבד.

במצב של אסטמה כרונית פעולת הדיקור מטרתה: למנוע התקפים ע"י חיזוק המערכת החיסונית חיזוק הריאות מבחינה אנרגטית שיפור התזונה והכוונה לתזונה שפחות מעוררת יצור ליחה פתיחת דרכי הנשימה ע"י לימוד ההורים טכניקות לעיסוי אזור החזה שילוב של כירופרקטיקה ורפואה סינית לטיפול בילדים חולי אסטמה מומלץ ביותר ויכול לסייע בהחלמה לאלתר.