earrדלקות אוזניים בקרב ילדים הם עניין די שכיח. כשליש מאוכלוסיית הילדים עד גיל שלוש סובלים מדלקת אוזניים לפחות פעם אחת, כאשר אחוז הבנים שסובלים מן הדלקות הללו גבוה בהרבה מאחוז הבנות הסובלות מכך.
דלקת אוזניים עשויה להיקרא 'חריפה' או 'כרונית'. כאשר מדובר על דלקות אוזניים חריפות, מדובר למעשה על דלקות אוזניים שמופיעות לעיתים רחוקות מאוד ולעיתים אינן חוזרות כלל, כאשר משך המחלה נע בין מספר ימים לשבועיים לכל היותר. לעומת דלקות האוזניים כרוניות הנמשכות למעלה משבועיים, כאשר הן מופיעות לעיתים קרובות באופן יחסי מאפיינות לרוב את מי שסבל מדלקת אוזניים לראשונה בחייו לפני גיל חצי שנה.

על הגורמים לדלקות

דלקות אוזניים בקרב ילדים ובכלל עשויות לנבוע מקיומם של וירוסים ו/או חיידקים, בדומה לדלקות אחרות שיכולות להופיע במקומות שונים בגוף. הסיבה בגינה דלקות אוזניים נפוצות יותר אצל ילדים מאשר אצל מבוגרים הוא מבנה גופם- בעצם, מכיוון שתעלת האוזן אצל ילדים היא צרה ועדינה יותר, זו האחרונה אינה מאפשרת מעבר של נוזלים המצטברים באוזן לעבר מקומות אחרים בגוף, וכבר למעשה נוזלים אלו מושכים אליהם וירוסים וחיידקים המתיישבים בהם ומביאים איתם את הדלקת הלא נעימה ואת כאבי האוזניים.

טיפול בדלקות אוזניים באמצעות אנטיביוטיקה – כבר לא נפוץ כפי שהיה בעבר

בניגוד לדעה הרווחת כי בדלקות אוזניים יש לטפל באופן מידי באמצעות אנטיביוטיקה, רופאים רבים אינם ממהרים להנפיק מרשמים לתרופות אנטיביוטיות במקרי דלקת אוזניים, מסיבות שונות. האחת, דלקות אוזניים רבות הן ויראליות (נגרמות מווירוס), ובמקרים האלו הרי שאנטיביוטיקה, שהיא תרופה כנגד חיידקים, אינה מועילה ואף עשויה להחמיר את המצב. בנוסף, מכיוון שדלקות אוזניים עשויות לחלוף מעצמן לאחר זמן מה, מעדיפים רופאים רבים לבחון את המצב הבריאותי בשנית כיומיים-שלושה לאחר הבדיקה הראשונית, וזאת על מנת לבדוק האם חל שיפור או החמרה במצב הדלקת. במקרים בהם חל שיפור, הרי שיעדיף הרופא שלא לרשום אנטיביוטיקה מיותרת לילד, ואילו במקרים של החמרה הרי שיהיה זה בלתי נמנע לצורך זירוז ההחלמה.

טיפול אלטרנטיבי בדלקת אוזניים אצל ילדים

לעומת הטיפול השמרני, שכבר אינו נפוץ כפי שהיה בעבר, נמצא כי טיפולים אלטרנטיביים הולכים והופכים להיות שם דבר כאשר מדובר בדלקות אוזניים. בין היתר, ניתן לטפל בדלקות אוזניים לילדים באמצעות
כירופרקטיקה- שיטה אשר מתמקדת בחוליות הצוואר והגב, וזאת משום שלחוליות אלו השפעה ניכרת על תפקוד האוזניים, הגרון ואפילו האף ודרכי הנשימה.
במסגרת טיפול כירופרקטיקה בילדים מאותרים מקורות חוסר האיזון בחוליות עמוד השדרה, ולאחר מכן באמצעות טכניקות שונות של כיוונון יסיר הכירופרקטור את הלחץ של החוליה מהעצב – אותו עצב שמפעיל את השריר האחראי לפתיחת תעלת הניקוז של האוזן. זאת ע"י לחיצות עדינות וכיוונון. לאחר סדרת טיפולים הלחץ הוסר מהעצב הנ"ל והתפקוד של העצב נמצא במלוא פוטנציאל הפעולה שלו – תפקוד תקין של ניקוז הנוזלים מהאוזן. במצב זה אין הצטברות של נוזלים באוזן ואין קרקע לגידול חיידקים המובילים לדלקת.

הטיפול בדלקות ברפואה הסינית

אצל פעוטות נמצא כיעיל אף הוא הרפואה הסינית משתמשת בכלים של דיקור, תוספי תזונה ותזונה נכונה.
הדיקור עובד על הדלקת, מפחית את הכאב. הוא פועל להפחתת הנוזלים באוזניים, ע"י דיקור נקודות מרידיאניות האחראיות על תפקוד האוזן. הדיקור משכך את הכאב ומסייע לייבש את האוזניים מהנוזלים ובכך מרפא את הדלקת.
כמו כן מתבצע דיקור לחיזוק המערכת החיסונית. הדיקור הינו עם מחטים דקות וקצרות במיוחד המתאימות לטיפול בפעוטות וילדים. טיפול ברפואה סינית כולל: המלצה על תוספי תזונה /צמחים. הנחיית ההורים ולימוד עיסוי אזור האוזן להפחתת הכאב וייבוש הנוזלים.